zondag 2 maart 2014

Omslagdoek af

Eindelijk was het zover. De omslagdoek was al klaar maar kon niets op het blog zetten omdat het een kadootje voor mijn moeder was. Maar eindelijk kon ik haar deze week de omslagdoek geven en wat was ze er blij mee. Heb gehoord dat ze er al veel gebruik van heeft gemaakt en deze heerlijk warm is. Daar ben ik dus ook weer blij mee.
Hier de foto's zoals die geworden is




Binnenkort ga ik voor mijzelf ook eentje maken, deze word dan in 2 kleuren gemaakt
Nu kan ik weer verder met mijn Cal deken. 1 heb ik al af en vandaag de 2e even afhaken dan ben ik weer helemaal bij met mijn huiswerk. 

16 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat je je reactie verwijderd hebt, nu kan ik je vraag of op- aanmerking niet beantwoorden

      Verwijderen
  2. Ik denk dat er iets mis gegaan is met mijn reactie,
    Wat een mooie omslagdoek daar zal je moeder zeker blij mee geweest zijn en veel plezier van gaan beleven.
    Ik wil hem ook gaan maken op welk nummer breipennen heb je hem gebreid?
    Groeten Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Rammetje68 ze is er heel blij mee en gebruikt de omslagdoek veelvuldig. Ik heb het op breipen 6 gedaan. Ik brei niet vast en ook niet te los dus als jij wel heel vast breit dan een pen hoger gebruiken en als je heel los breit dan pen lager. Maar maak eerst een proeflapje om te zien hoe het uitkomt dat heb ik ook gedaan en vond op 6 bij mij het mooiste uitkomen

      Verwijderen
  3. Is er een beschrijving van deze omslagdoek? Vind hem erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die heb ik hier weg. http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=132&d_id=19&lang=nl Heb alleen ander garen gebruikt en de franjes weg gelaten. Maar de steken komen dus van dit patroon. Succes

      Verwijderen
  4. Hoi Caroline dat is moeilijk te beantwoorden. Het ligt aan de dikte van je garen en je pennen maar ook aan de zwaarte van je garen. Zo hangt katoen sneller uit dan synthetisch garen. Waarom begint je niet onderaan en werk je dan naar boven, dan kan je op de juiste lengte stoppen. OF zoals het patroon hierboven van links naar rechts, ook met dit patroon zie je snel hoe lang het word en heb je zelf in de hand wanneer je stopt. Hoop dat je hier wat mee kan. Kijk anders eens op garnstudio daar staan ook ontzettend veel patronen op misschien dat je daar een leuk patroon vind wat bij jou garen past. Succes ermee
    Groetjes Yvca

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Graag gedaan en succes
    Groetjes Yvca

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Caroline
    Daar kan ik je geen antwoord op geven. Kan liggen aan het garen of het model. Maar als je je omslagdoek niet puntiger wilt hebben dan begin je onderaan met 6 lossen bijv dan word het ook ronder
    En breipatroon voor 10 jr kind heb ik niet. maar je kan met de punt beginnen en dan eerder ophouden. Vraag je de moeder desnoods naar de lengte van pols tot pols bij het meisje en weet jij tot hoever je door moet breien. Ben je lid van facebook dan zijn er ook nog tal aan groepen die breien en haken, wie weet heeft daar een kinder patroon

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Yvca ,
    Zou je mij het patroon van deze omslagdoek kunnen doen toekomen ?
    Mijn dochter vindt hem prachtig en ik zou hem graag voor haar maken .
    Alvast mijn dank voor je moeite .
    Met vriendelijke groet

    Karin Jurgens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karin

      Wat leuk dat je dochter de omslagdoek zo mooi vind. En tuurlijk wil ik je het patroon geven, hier komt die:

      Hallo Karin
      Je begint met 3 steken en aan 1 kant doe je steeds 1 meerderen. Totdat de omslag groot genoeg is voor 1 kant, ik kwam op ongeveer 120 steken uit en daarna ga je aan dezelfde kant steeds 1 minderen. Je breit dus vas links naar rechts en niet van boven naar beneden of andersom.
      Hierna de omslagdoek met een rand omhaken, deze gaat als volgt
      Erom heen 2 toeren gehaakt, Rand bestaat uit vaste, halve vaste, stokje, have vaste en vaste. Hierna nog een toer met vasten eromheen

      Hoop dat het zo duidelijk is. En laat je mij nog zien hoe die van jou geworden is? Wens je veel brei en haakplezier

      Groetjes Yvca

      Verwijderen
  8. Dankjewel Yvca .
    Maar ik heb nog een vraag ,met welke pendikte heb je deze doek gebreid en hoe breed wordt de doek op het breedste punt ?
    Met pen 5 1/2 komt het niet goed ,dan heb je bij 120 steken een doek van 75 cm .
    Meerder je elke naald of steeds aan het eind van de heengaande naald ?
    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het met pendikte 6 gedaan. Je kan door breien totdat jij denkt dat de omslagdoek breed genoeg voor je is. Zodra jij van mening bent dat het voor 1 kant groot genoeg is, ga je minderen.
      Maar kijk wel garen jij gebruikt en wat advies is voor pendikte. Ik heb garen van de zeeman gebruikt. En hou er ook rekening mee of je los of erg vast breit. ikzelf brei heel losjes.

      Het meerderen doe je steeds aan dezelfde kant.Dus 1 kant is dan recht en de andere kant ga je schuin door het meerderen. Meet af en toe of het lang en breed genoeg is voor jou en zodra je dat bereikt hebt ga je elke pen een steek minderen.

      Vergeet niet dat mijn 120 steken een richtlijn is. Het ligt natuurlijk aan welke maat je hebt en wat jou lengte is. Dus ben je groter of kleiner dan kan daar ook verschil in zitten. Ook qua maat natuurlijk. Heb je maatje 38 dan heb je minder nodig dan iemand met maat 48.

      Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. Anders gewoon aan de bel trekken ;) Succes

      Verwijderen
  9. Beste Yvca,

    Ik heb de wol nij Zeeman gekocht. Er staat dat het geschikt is voor pen 5-6 maar zelf brei ik nu op pen 7 omdat ik vrij strak brei.
    Hoeveel bollen heb je gebruikt? Ik heb er nu 4 maar ga direct bij halen omdat ik bang ben dat de wol zo weer is uitverkocht.
    Alvast bedankt,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O daar vraag je wat Henny, het is even geleden dat ik deze gemaakt heb. Volgens mij 5 of 6 bollen. Maar ligt natuurlijk ook aan de maat wat je haakt. Ikzelf heb maat 38 dan heb je natuurlijk minder garen nodig dan iemand die maat 44 heeft. Dus dat moet je ven bekijken. Voordeel van zeeman is wel dat als je het garen niet aanbreekt en de bon bewaard dat je ze dan terug kan doen. Wat ikzelf ook wel eens doe van een bol die ik over heb een leuke col of sjaal haken, is altijd weer lekker in de herfst of winter.

    En hebben ze in jou stad geen wol meer, kijk dan eens online bij zeeman ook daar kan je bestellen. Gewoon per week kijken want het veranderd nogal eens het aanbod.
    Succes met breien, hoop dat je net als mij met veel plezier zult dragen

    Gr Yvca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartelijke bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga direct maandag nog 3 bollen bijhalen.
      Gr. Henny

      Verwijderen